Sisältömuotoja on erilaisia
Blogiteksteillä voi kertoa kiinnostavista asioista omalle kohderyhmälle. Niillä saa myös kätevästi parannettua kotisivujen hakukoneoptimointia, varsinkin kun sisällöissä huomioi tärkeät avainsanat. Blogeissa käsitellään usein alaan liittyviä aiheita ja kerrotaan ratkaisuja tiettyihin ongelmiin.
Kotisivujen tekstit, kuvat ja videot ovat digitaalisen markkinoinnin kulmakivi, joten sisältöihin kannattaa panostaa. Tekstisisällön tuottaminen, kohderyhmä ja asiakkaan polun huomioiminen on ensiarvoisen tärkeää. Siksi onkin hyvä tarkistuttaa omien kotisivujen sisältö tietyin väliajoin.
Ulkopuolisen henkilön mielipide on hyödyllinen. Itse, oman alansa asiantuntijana, ei välttämättä katsele asiaa samasta näkökulmasta, kuin sivustolla vieraileva mahdollinen asiakas. Ammattilaista kannattaa pyytää avuksi. Näin säästää omaa työaikaansa ja saa uutta näkökulmaa asioihin. Joten, kysy rohkeasti mielipidettä kotisivujesi sisällöstä esimerkiksi asiakkailtasi tai yhteistyökumppaneiltasi. Tai pyydä markkinoinnin ammattilaiselta näkemystä.
Oppaat, kuvat, videot, sosiaalisen median viestit, asiakaskirjeet, sähköpostimarkkinointi… Edellä mainitut asiat ovat kaikki sisältömarkkinoinnin muotoja. Yhdistävä tekijä kaikelle sisältömarkkinoinnille on se, että sisältö on laadukasta ja hyödyllistä kohdeyleisölle.
Sisältömarkkinointi on suoramarkkinointia strategisempi lähestymistapa. On tärkeää ymmärtää, että kyse ei ole myymisestä vaan suhteiden ja luottamuksen rakentamisesta asiakkaisiin. Onnistuessaan se johtaa myyntiin välillisesti ja luo yritykselle arvoa, jolla on vaikutusta pitkään.